NAPSALI O NÁS (snow.cz)

Nová lanovka na Červenohorském sedle v plném provozu

Bezesporu největší investicí let 2021 a 2022 do lanové dopravy na českých horách byla odpojitelná čtyřsedačka s bublinou na Červenohorském sedle. Připomeňme si, že loni uplynulo přesně 10 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu první lanovka na Červenohorském sedle. Šlo o použitou neodpojitelnou čtyřsedačku s rozběhovým pásem.

Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pocházela z rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde sloužila lyžařům od roku 1989 do roku 2011 pod názvem Königsleiten 2000, kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými okny (po první vlaštovce Grand-Jet v Jasné se tehdy jednalo teprve o druhou takovouto lanovku na světě). Na Červenohorském sedle nahradila lanová dráha zalomený lyžařský vlek Tatrapoma H180 na vrchol Velkého Klínovce a přispěla tak k výraznému zvýšení komfortu v tomto areálu.

Výstavba na Červenohorském sedle byla tehdy zahájena v srpnu 2011, po vybetonování patek podpěr a základů stanic firmou KERS byl pro montáž sedmi podpěr (z celkových šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu 21. října 2011 využit vrtulník firmy Techmont. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce nezabrala víc než 4 hodiny. V listopadu následovala montáž stanic a po rozvinutí a zapletení dopravního lana, usazení sedaček a provedení dokončovacích prací byl pravidelný provoz zahájen 21. ledna 2012. Z hlediska koncepce stanic byla lanovka rozšířeného uspořádání s dolní poháněcí a napínací stanicí a s jednoduchou horní vratnou stanicí, napínací systém byl však realizován netradičně prostřednictvím mechanického závaží o hmotnosti 35 tun. U každé stanice se nacházela skupina 2 podpěr (u dolní stanice tlačných), trasa byla tvořena standardními nosnými a dvěma nosnotlačnými podpěrami. V roce 2014 vstoupil do areálu nový investor, který rozjel tolik potřebné další investice. Prioritou bylo především vybudování systému technického zasněžování, areál byl do té doby závislý pouze na přírodním sněhu.

foto: Radim Polcer

Pokrok se ovšem nedá zastavit, a tak již v roce 2019 začal provozovatel areálu na Červenohorském sedle pokukovat po lepší zánovní lanovce v Alpách, která by byla odpojitelná a měla bubliny. Příležitost se naskytla v jihotyrolském malém areálu Ladurns, který se v tomto roce chystal vyměnit původní čtyřsedačku Wastenegg za novou šestisedačku v prodloužené trase. S rokem výroby 2002 byla původní čtyřsedačka od firmy Leitner velmi mladým zařízením (v provozu bylo pouhých 17 let) a na Červenohorském sedle bude ještě dlouho prokazovat dobré služby. Zajímavostí lanovky Wastenegg byl její přímý pohon bez převodovky nazvaný DirectDrive, tehdy šlo o jednu z prvních lanovek s tímto druhem pohonu. Pro zvýšení spolehlivosti byl na Červenohorském sedle tento DirectDrive první generace nahrazen novým standardním pohonem s převodovkou. Umístěn je v podzemním provedení v dolní stanici. Také další důležité součástí lanové dráhy jako řídicí elektronika, dopravní lano nebo ložiska lanáčů jsou kompletně nové. Lano bylo objednáno u českého výrobce ŽDB Drátovna z Bohumína, která je renomovaným výrobcem lan. Obě kompaktní stanice jsou vybaveny nízkým zakrytím staničních dopravníků. Délka trasy dosahuje 1 036 m při převýšení 288 metrů, celkem 70 sedaček zajistí přepravní kapacitu 2 210 osob za hodinu. Horní vratná stanice s hydraulickým napínáním leží v nadmořské výšce 1 164 m n. m. Na trase nové lanovky je rozmístěno celkem 14 podpěr (z toho 1 tlačná a 1 nosnotlačná), podpěry č. 2 až 13 byly namontovány přímo na patky původní lanovky, pro což byly nové podpěry opatřeny speciálními mezikusy. Vpravo od dolní stanice je situováno depo sedaček.

Výstavba byla zahájena na začátku června demontáží původní lanovky, následně od poloviny července probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a patek podpěr. V průběhu září byla zkompletována horní vratná stanice a podpěry v horní části trasy, pro usazení podpěr ve strmém terénu vzlétnul ve dvou fázích o nedělích 26. 9. 2021 (podpěry č. 2 až 9) a 24. 10. 2021 (podpěry č. 12 až 14) vrtulník. S ohledem na náročnost celého projektu pak začala nová lanovka sloužit lyžařům 22. 12. 2022 a je tak vlastně novinkou této zimní sezóny. Kromě čtyřsedačkové lanovky disponuje skiareál ještě 7 lyžařskými vleky značek Tatrapoma a Doppelmayr (celková přepravní kapacita areálu činí 6 400 osob/hod.) a více než 8 kilometry sjezdových tratí všech náročností, snow parkem, lyžařskou školou i půjčovnou.